Siirry pääsisältöön

Kolmen kauppa

Kolmen kauppa

Tilataksikaupat voivat edetä montaa eri reittiä, mutta niissä on aina mukana kolme osapuolta. Nyt kolme kokenutta konkaria kertovat keväällä sovitusta kaupasta: miten asiat etenivät ja mikä tekee myyjästä hyvän?

Tapahtumaketju lähti liikkeelle marraskuussa 2016. Puolankalainen taksiyrittäjä Matti Karhu oli kiinnostunut uudesta autosta. Pienemmän paikkakunnan taksiyrittäjällä oli tarvetta monipuoliselle autolle. Normaalin ajon lisäksi Matti oli ajanut koulukyytejä vuodesta 1979, pyörätuoliajoja yli 20 vuotta ja repertuaarista löytyivät myös pari vuotta sitten aloitetut paariajot.
– Kauppaa hieroskeltiin jo viime marraskuussa. Kyselin vaihtoehtoja, varusteita ja kaikkea. Sitten tuli tarjous ja mietittiin, muistelee Matti.

Uudesta autosta keskusteltiin Pörhön Autoliikkeen Asko Heikkisen kanssa.
– Matin vanhan auton pohjalta lähdimme tarjousta uudesta rakentamaan. Mallivaihtoehtoina olivat Transporter ja Crafter, kertaa Asko.

Kauppaa ei lyöty kiireellä lukkoon. Carsportin Matti Latva oli jo alkuvaiheessa mukana määrittelemässä uuden auton varusteluja.
– Asko oli kertonut minulle Karhun Matin harkitsevan uutta autoa. Soitin Matille, ja kartoitimme uuden auton vaatimuksia. Sitten näimme Matin kanssa Kajaanissa autoesittelyssä ja viilasimme ajatusta eteenpäin, kertoo Matti Latva.

Kaupat uudesta autosta tehtiin maaliskuun alussa.
– Kun Asko ja Matti olivat päässeet kauppaan, kävimme vielä Matin kanssa yksityiskohtia lävitse – värejä ja muita. Nyt odottelemme runkoa Saksasta, jotta voimme aloittaa auton rakentamisen ja saamme Matille uuden auton, toteaa Latva.

Transporter vai Crafter?

Alkusuoralla vaihtoehtoja oli kaksi. Matti Karhun tuttu malli, käytössä hyväksi todettu Volkswagen Transporter ja juuri arvostetun Van of The Year –tittelin voittanut uusi Volkswagen Crafter.
– Vuonna 1991 hankin ensimmäisen Transporterin. Ennen Transportereita oli pari Transitia ja Peugeot. Mutta Transporteriin olen ihastunut. Tätä on hyvä ajaa ja auto on monipuolinen, kehuu Matti Karhu.

 

Transporterin huolenpitosopimus ja jatkotakuumahdollisuus tuovat ajoon lisäturvaa hyvin järkevään hintaan.

Asko Heikkinen, Pörhön Autoliike

 

Vaaka kallistui lopulta Transporterin puolelle.
– Katselin kyllä tuota uutta Crafteriakin. Se oli lopulta liian suuri, sillä monessa ajossa vien vain yhtä asiakasta Ouluun tai Kajaaniin. Jos Puolanka olisi isompi kaupunki, niin varmasti Crafterkin olisi hyvä ratkaisu, pohtii Matti päätöksen taustoja.

Paitsi että Transporter on ihanteellinen auto Matin paljon ajamiin koulukyyteihin, löytää Asko Heikkinen myös muita vetovoimatekijöitä tästä Van of The Year -tittelin vuonna 2016 napanneesta autosta.
– Transporterissa on hyvä ajattavuus ja autoon saa laajan valikoiman tehdaslisävarusteita. Transporterin huolenpitosopimus ja jatkotakuumahdollisuus tuovat ajoon lisäturvaa hyvin järkevään hintaan. Ja onhan sekin tärkeää, että Transporter säilyttää jälleenmyyntiarvonsa hyvin, luettelee Asko.

 

 

Millainen on hyvä myyjä?

Matti Karhun Transporter ei ollut heräteostos ja hän toteaakin pitävänsä kaupanteossa rauhallisesta tahdista, jossa harkinnalle jää aikaa.
– Minusta on tärkeää, että myyjä on rauhallinen ja asiantunteva. Tämä Transporterin kauppa oli hyvä esimerkki onnistuneesta kaupasta. Kauppaa tehtiin kuitenkin monta kuukautta, eikä myyjä painostanut liikaa. Asko osasi lukea ajatukseni, eikä minun tarvinnut hätiköidä päätökseni kanssa. Nähtiinkin siinä välissä monta kertaa. Napakymppi kauppa, tohtii sanoa.

Matti on hankkinut autonsa samasta paikasta jo vuosia.
– Olihan se hienoa saada Matille uusi Transporter jälleen kerran. Se kertoo meidän tehneen asioita oikein, kun asiakas pysyy talossa ja merkkiuskollisena, toteaa Ask

Koritehtaan osaaminen nousee esille, kun autoa ruvetaan räätälöimään.
– Koritehtaalta löytyy osaamista materiaaleista ja vaihtoehdoista. Siksi me kävimme Latvan Matin kanssa lävitse varaamani varusteet, ja pyysin häneltä näkemystä sopivista lisävarusteista. Kyllähän niistä ehdotuksista pari tuli otettua, kertoo Matti Karhu.

Latvan Matin näkemys hyvästä myyjästä on kristallinkirkas:
– Tällainen kuin minä, vaatimaton pohjalaissyntyinen mies, sutkauttaa Latva. Oikeastihan korimyyjän työssä tarvitaan paljon tietoa vaatimuksista ja lakiasioista. Historiasta on paljon hyötyä: koen edukseni sen, että olen myynnin lisäksi ollut aiemmin koritehtaalla asentajana ja työnjohtajana.

Myyntityylinsä Latva sovittaa aina asiakkaan mukaan.
– Mielestäni päällekäyvä ”osta nyt” -mentaliteetti ei toimi, vaan kaupassa on edettävä asiakkaan tarpeiden mukaan. Me esittelemme vaihtoehtoja, joista voisi olla apua työnteossa. Autamme asiakasta määrittelemään tarpeensa ja valitsemaan sopivimman ratkaisun.

Tällä kertaa sopivin ratkaisu oli VW Transporter Carsport GLE V.I.P., josta löytyvät mm. osanahkaverhoillut kääntyvät kouluistuimet, invavarustus, matkustamon ilmastointi, sisätilan tunnelmavalaistus ja LED-lisäkaukovalot syyspimeiden varalle.

Ratin takana

Matti Karhu

Kotipaikka: Puolanka

Ratin takana vuodesta 1979

Yrittäjänä vuodesta 1983

9. VW Transporter elokuun 2017 lopulla.

 

Lue myös

Volkswagen Carsport Taksikampanja käynnistyi

Kevään Caddy ja Crafter -myyntitempaus  tuo mukanaan uudet varustetasot ja uudet entistä houkuttelevammat hinnat! Esteetön Caddy Maxi Life Business (90 kW DSG) + XXL -muutostyö maksaa nyt alk.

Lue lisää

Suomen ensimmäinen esteetön eSprinter taksiliikenteeseen

Carsportin haastattelussa City Taksi Jeppiksen yrittäjä Daniel Sundqvist. Yritys on juuri ottanut käyttöönsä Suomen ensimmäisen esteettömän eSprinter GL VIP -taksin.

Lue lisää