Auton myynyt Tampereen Autokeskuksen Juha Kirveslahti ja Carsportin Matti Latva saavat Tuomolta palvelusta täydet pisteet.

Ford Transit Custom palvelee parhaiten

Haastattelussa Tuomo Huotari, Korpitaxin hallituksen puheenjohtaja

Tuomo Huotaria voisi kutsua Kuhmon moniosaajaksi. Ennen taksialalle siirtymistä Huotari tutki susia ja karhuja suurpetokeskuksella, perehtyi ympäristöasioihin ja ehti olla koti-isänäkin. Taksialalle hän naurahtaa ajautuneensa vahingossa, kun kaveri houkutteli 90-luvulla taksin rattiin viikonloppuisin ja kesäisin. Rengin pestit pitenivät vuosi vuodelta ja työ tuntui yhä mielekkäämmältä. Joulukuussa 2008 putosi postilaatikkoon oma invataksilupa. Sen jälkeen mies on viihtynyt tien päällä, ja hoitanut viime vuosina lisäksi Kainuun taksien yhteisiäkin asioita.

Miksi valitsit Ford Transit Custom GLE V.I.P.:n?
Ensimmäinen autoni oli Tamlansin Hiace, toinen Prostylen Vito ja kolmas (vuoden 2015) valintani oli Ford Transit Custom GLE V.I.P. Olen ollut Fordiin erittäin tyytyväinen. Kysymys on kokonaisuudesta. Ajoin autolla lähes 380.000 kilometriä ja istuimet olivat yhä kuin uudet. Carsportille annan täydet pisteet myös jälkimarkkinoinnista. Takuuasiat on hoidettu tyylikkäästi. Latvan Matin saa aina kiinni ja hänen kauttaan saa avun nopeasti. Sitä arvostan.

Miksi ajat isolla autolla?
Alunperin taksilupa oli invataksilupa, mutta nykyään yksinkertaisesti pidän isojen autojen ansaintamahdollisuuksia huomattavasti parempina. Niiden ajot eivät ole niin suhdanneherkkiä ja niillä on enemmän mahdollisuuksia yhteiskunnan tarjouskilpailuissa. Esteettömällä 1+8 taksilla pystyy ottamaan sisään lähes kaikki tarjolla olevat kyydit polkupyörät ja isot tavarakuljetuksetkin mukaan lukien.
Taksinkuljettajan ammatti on myös luottamus- ja palvelutehtävä. Autoni perässä on hiekkasäkki, jolla muutaman mummon pihaa hiekotan aika-ajoin, jotta päästään käsikynkkää turvallisesti taksin kyytiin. Takaisin tullessa kauppakassit viedään kotiin sisälle. Muutama asiakas pyytää nostamaan rahaa automaatista ja antaa pankkikorttinsa tunnusluvun. Kyllähän siinä tuntee, että luottamus on ansaittu.

Mitä on tapahtunut 2,5 vuoden aikana alan vapautumisen jälkeen?
Kajaanissa, Sotkamossa ja Suomussalmella kilpailu kiristyi jonkin verran, mutta Kainuussa ei ole suuria muutoksia tapahtunut. Ajot ajetaan kuten ennenkin. Kela-ajot ovat tietysti elintärkeitä. Kilpailuviraston toiminnan vuoksi olemme tehneet muutoksia päivystysasioihin, teknisiä muutoksia kyytien välitykseen ja parhaillaan puretaan kiintiöjärjestelmää. Loput asiat selviävät kesään mennessä.
Alan vapautuminen on näkynyt positiivisesti palvelujen ja laadun parantumisena. Muutoksien takana on kilpailu tai kilpailun pelko. Mielenkiintoinen pattitilanne on meinannut muodostua siitä, että Kelasopimus edellyttää 24/7 palvelun saatavuutta kyydeiltä joka pitäjään. Kilpailuviraston on täytynyt hyväksyä minimipäivystysvuorot, jotta Kelasopimuksen edellyttämä päivystys pystytään takaamaan.

Miltä tulevaisuus näyttää?
Luottavaisin mielin suhtaudun tulevaan. Väestö ikääntyy ja yhteiskunnan suuntaus on, että ikäihmiset pidetään kotona mahdollisimman pitkään ja kotona useimmat haluavatkin vanheta. Esteettömiä takseja tarvitaan jatkossa yhä enemmän. Uusia yrittäjiä tulee varmasti jonkin verran lisää. Toivottavasti tulisi nuoriakin. Taksinkuljettajista on jatkuva pula. Jos on luonteeltaan avoin, asiakaslähtöinen ja palveluhaluinen, niin tämä voi olla mielekästä työtä. Kunnalliset kouluajot, Sote- ja Kela-kyydit ratkaisevat täällä Kainuussa taksien työllisyyden ja toimintaedellytykset.
Taksien optimaalisessa hyödyntämisessä näen edelleen mahdollisuuksia. Yksi sellainen on meillä kunnassa käytössä: Koulukyyteihin pääsee ennakkotilauksella myös asiointiliikennettä sen mukaan kuin autoissa on tilaa. Taksien kilometrihinnoista ei pysty juuri tinkimään, jos aiotaan pitää palvelun ja kaluston laatu ja turvallisuus hyvänä tai mielellään kiitettävänä.

Miten helposti alalle voisi tulla kuljettajaksi?
Tärkein työkalu on oma persoona ja palveluhalukkuus. Korpitaxin kahden päivän koulutusohjelmassa saa kohtuullisen hyvät eväät starttiin. Koulutuksessa käydään läpi maksupäätteet ja mittarit, opetetaan asiakaspalvelun perusteet ja turvallisuuteen liittyvät asiat. Lopuksi on paikallistuntemuskoe alueen joka paikkakunnalle. Korpitaxin laadukas ja räätälöity kahden päivän koulutusohjelma maksaa 250 euroa sisältäen lounaat.

Mitä toivot tulevaisuudelta?
Tarjouspyynnöt yhteiskunnan ajoista saisivat tulla jatkossakin niin, että niissä on riittävä aikajänne eli vähintään 3-5 vuotta. Nykyinen Kelasopimus on onnistunut siinä, samoin koulukyydit tällä alueella. Riittävän pitkä sopimus on edellytys kaluston hankinnoissa, ja mitä uudempi kalusto, sitä vähäpäästöisempiä autot ovat.
Siitä siirrynkin toiseen ja koko yhteiskunnassa hyvin ajankohtaiseen asiaan: Toivon, että edettäisiin viisaasti ja järki kädessä autojen Co2-päästövaatimuksissa juuri näissä ammattikäyttöisissä ajoneuvoissa. Euro6 -vaatimus on tällä hetkellä riittävä ja kovin mahdollinen. Muutaman vuoden päästä tilanne on muuttunut, mutta vielä lähivuosina ei ole mitään edellytyksiä saada esteettömiin takseihin sellaista sähkö- tai hybridikalustoa, jolla pystyisi tekemään töitä täällä Korpitaxin vaikutusalueella. Oman koulukyytini mitta on aamulla 100 kilometriä ja iltapäivällä 180-190 kilometriä. Tilanne on tietysti toinen Kehä kolmosen sisällä. Kolmas toiveeni koko taksitoimialalle on yhteistyön lisääminen, yhdessä olemme enemmän. Yksinäiset sudet eivät pitkälle pääse.

 

Piditkö lukemastasi? Jaa se tutuillesi!